CEO Mesajı

CEO Mesajı

1997 yılında kuruluşumuzdan bu yana TAV Havalimanları iki
temel sütun üzerinde yükseliyor. Bu sütunlardan birincisi mevcut havalimanı portföyümüzün organik büyümesi, ikincisi ise yeni eklemelerle portföyün genişletilmesi. Bu açıdan, 2014 yılı TAV Havalimanları’nın önümüzdeki dönemde izleyeceği strateji açısından belirleyici oldu. 2014 yılında “hizmet şirketlerimizin grup dışı büyümesi” şeklinde ifade edebileceğimiz yeni bir büyüme inisiyatifi tanımlayarak makro stratejimizi üç eksenli hale getirdik ve hizmet şirketlerimizin yönetim takımlarını tüm dünyada değer yaratabilecek fırsatları değerlendirmeleri için görevlendirdik.

Üçüncü büyüme eksenimizi tanımladığımızdan bu yana geçen kısa süre zarfında tüm hizmet platformlarımızda kayda değer sonuçlar elde ettik. Gümrüksüz mağazacılık şirketimiz ATÜ, Umman’da Salalah havalimanı, ABD’de Houston havalimanı ve Tunus’ta başkent Kartaca artı dört havalimanının gümrüksüz satış imtiyazlarını elde etti. Buna ek olarak ATÜ, İzmir ve Bodrum iç hatlar terminallerinde iki gümrüklü satış mağazası açtı. Yiyecek içecek şirketimiz BTA bu süre içinde bir gıda lojistiği şirketi kurdu, İstanbul’un gözde alışveriş merkezi Uniq’in yiyecek içecek alanlarını işletmeye başladı ve Umman’da Maskat Havalimanı’nın yiyecek içecek alanlarını işletme hakkını kazandı. Havaş Saudi, Medine’de yer hizmeti veriyor ve Suudi Arabistan’da başka fırsatlar kolluyor. İşletme Hizmetleri, Almanya ve Kenya’da işletmeye başladığı özel salonları Türkiye’de de TCDD için açmaya başladı. TAV Bilişim, Abu Dhabi havalimanına bilişim çözümleri üretirken TAV Akademi de dünya havacılık düzenleyici kurumu olan ICAO’dan aldığı yeterlilik sertifikası ile tüm dünyaya know-how ihraç ediyor.

Bir özel sektör/kamu ortaklığı çerçevesinde yönetilen İstanbul Atatürk Havalimanı’nda TAV olarak DHMİ ile beraber çalışıyoruz. Yolcu terminallerinin işletilmesi ve bakımının sorumluluğu bize aitken, pistler ve taksi yollarının sorumluluğu da DHMİ’nin uhdesinde. DHMİ, havalimanının uçak park kapasitesini genişletmek için başladığı büyük yatırım projesini tamamladı. Havalimanı’na inen uçaklar için yeterli miktarda park yeri bulunmamasından kaynaklanan kapasite darboğazı da böylece aşılmış oldu. İlk aşamada 2014 yılının sonunda 26 park yeri eklenen havalimanına 2015 sonu itibarıyla 17 pozisyon daha eklendi ve toplam uçak park yeri kapasitesi %42 artarak 145’e çıktı.

Havalimanının sunduğu bu yeni imkânlara eşlik edecek terminal kapasitesi için biz de üzerimize düşeni yapmaya koyulduk. Türk Hava Yolları’nın eski kargo terminalini yıkarak başladığımız yeni terminal inşaatı neredeyse tamamlanmak üzere. Bu ek terminal binası ile havalimanına ilave 8 köprü, 13 otobüs kapısı, giden yolcular için 40 check-in noktası ve otopark kapasitesinde artış kazandıracağız. Tüm bu ek imkânlar sonucunda havalimanının yolcu kapasitesi yılda yaklaşık 10 milyon kişi artacak.

2015 yılında, Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nin asma katını da ticari kullanıma sunarak toplam yiyecek içecek alanını artırdık. Bu alan, nerdeyse tam kapasiteyle çalışan mevcut alanların üstündeki yükü alarak, daha rafine bir yemek yeme tecrübesi arzulayan yolculara hitap ederek BTA’nın kârlılığını artıracak. Bu yenileme ile Havalimanı’na yeni gümrüksüz satış alanları da eklemiş olduk.

2015’in ikinci çeyreğinde, Medine Havalimanı’nda yürüttüğümüz yenileme çalışmaları sona erdi ve yapılan testlerin başarıyla tamamlanmasını müteakiben ekselansları Suudi Arabistan Kralı Salman tarafından hizmete açıldı. Havaliman’ının açılışının aynı zamanda Ramazan ayına denk gelmesi bizim için güzel bir sürpriz oldu. İslam dininin ikinci kutsal şehri Medine’de bize emanet edilen havalimanını en yüksek küresel standartlarda işletmenin haklı gururunu yaşıyoruz.

Atatürk Havalimanı’nın işletmesini devraldığımız günden bu yana 15 yılı geride bıraktık. Bu süre zarfında portföyümüze 13 havalimanı kattık. Ortalama yılda bir havalimanına denk gelen bu rakam aynı zamanda dinamizmimizin de bir göstergesi. Portföyümüzü yeni ve kârlı operasyonlarla büyütme geleneğimiz bu sene de Milas Bodrum Havalimanı ile devam ediyor. 2014 Temmuz’unda iç hatlar terminalini devraldığımız havalimanının Ekim 2015’te dış hatlar terminalini de devralarak tamamını TAV kalitesiyle tanıştırma imkânını yakaladık. Milas-Bodrum Havalimanı’nın tam potansiyelini yakalaması için çalışarak hem ülkemiz hem de hissedarlarımız için değer yaratacağız.

Gazipaşa Alanya Havalimanı’nın göz kamaştırıcı büyümesine istinaden kapasite artırımı için yaptığımız yatırımlar tamamlandı ve havalimanının kapasitesini artırdık.

Bu yatırımlar çerçevesinde yaptığımız pist uzatma çalışmaları sonucunda Türkiye’de ilk defa çalışan bir karayolunun üstünden geçen bir uçak pisti inşa ettik. Buna ek olarak Filipinler’deki beş bölgesel havalimanının işletme hakları ile ilgili ihalede ön yeterlilik aldık. Bu ihale sürecinin 2016 yılında sonuçlanmasını bekliyoruz.

2015 yılını %8 yolcu, %10 ciro, %13 FAVÖK artışıyla kapayarak sene başında koyduğumuz bu hedeflere arka arkaya üç yıl boyunca ulaşmış olduk. 2015 yılında %50 temettü oranı politikamıza uygun bir şekilde 306 milyon TL temettü dağıttık. 2016 yılı için ise Yönetim Kurulumuz 348 milyon TL temettü dağıtımını Genel Kurul onayına sunmaya karar verdi. %50’lik bir temettü dağıtım oranına denk gelen bu rakam aynı zamanda temettü ve büyümeyi dengeleyen “akıllı büyüme” politikamızın da açık bir göstergesi.

Ülkemiz, çalışanlarımız ve müşterilerimiz için yarattığımız sosyal faydalar da yaptığımız işi değerlendirirken en az kârlılığımız kadar önemli. Sene içerisinde devlete 500 milyon avro tutarında kira, vergi ve sosyal güvenlik ödemesi yaptık. Çalışanlarımıza 200 milyon avro ödedik ve yolcu konforunu artırmak ve istihdam yaratmak için 88 milyon avro yatırım yaptık. Bir şirket gerçekten başarılı sayılmak için çalışanlarına hak ettiğini vermeli, onların gelişimlerine katkıda bulunmalı ve geleceğe yatırım yapmalıdır. TAV’ın ana amacı da bu tür başarılar peşinde koşmaktır. Bu düşünceyle bu sene de finansal başarılarımızı sosyal başarılarla taçlandırdık.

2016 yılında normal şartlar altında ciroda %7-9 arası, FAVKÖK’te %7-9 arası ve net kârda %10-12 arası artış bekliyoruz.

Bu beklentilerimize etki edebilecek ana faaliyet riskleri, Tunus’ta yapılmakta olan üçlü görüşmelerden olumlu bir sonuç çıkmaması, jeopolitik gelişmeler nedeniyle Rus yolcu ve uçak sayılarında yaşanabilecek düşüşler, döviz kurlarında beklenmeyen oynaklıklar ve yolcu sayılarına etki edebilecek diğer beklenmeyen gelişmelerdir.

Büyüme stratejimizin her üç sacayağında da dünya bizim için cazip fırsatlarla dolu. Tüm hissedarlarımıza, iş ortaklarımıza ve çalışanlarımıza TAV Havalimanları markasına güvenleri ve verdikleri emekleri için teşekkürlerimi sunarım.

Dr. M. Sani Şener
Yönetim Kurulu Üyesi
ve İcra Kurulu Başkanı

Sayfayı / Siteyi Öner Sayfayı / Siteyi Değerlendir Sayfayı Yazdır Sayfayı Sık Kullanılanlara Ekle